5 principes van effectieve Social Selling

Social selling verwijst naar het gebruik van social media communities binnen uw verkoopstrategieën. Ondanks hun overeenkomsten is social selling echter niet precies hetzelfde als marketing via sociale media. Social media marketing gaat over het leveren van inhoud aan een bepaalde community of segment, terwijl social selling verwijst naar de betekenisvolle interactie tussen verkopers en individuele prospects, via sociale media.

Als een relatief nieuwe verkoopstrategie omvat social selling technologie en data voor het genereren van sociale leads. Zodra een lead is gegenereerd, is het doel van sociale verkoop om die lead te voeden via 1-op-1 interacties die uiteindelijk tot een aankoopbeslissing leidt. Omdat het aantal sociale gebruikers elke dag toeneemt, vinden verkopers het gemakkelijker om kansen te creëren en hun quota te bereiken via sociale verkoop. Het is een veel persoonlijkere manier om in contact te komen met prospects, in tegenstelling tot de traditionele cold-call of e-mail.

Als u succesvol wilt zijn met social selling, moet u waardevolle informatie delen, reageren op vragen en betrokkenheid en oplossingen presenteren voor de problemen van uw doelgroep.

Social Selling

Social selling heeft hetzelfde doel als traditioneel verkopen, namelijk het stimuleren van aankoopbeslissingen, maar dan door gebruik te maken van een nieuwe verkoopaanpak. Er zijn wel en aantal kernprincipes die u moet begrijpen en toepassen om het beste uit deze verkoopstrategie te halen.

De kernprincipes van Social Selling

Identificeer uw prospect klanten

Doordat steeds meer mensen meer tijd besteden aan sociale media, wordt dit het perfecte platform om een ​​verkoopgesprek te starten op basis van de informatie die gebruikers op hun sociale profielen delen. Om de juiste potentiële klanten te identificeren, zoekt u naar mensen die zoeken naar producten of diensten die vergelijkbaar zijn met wat u probeert te verkopen. Als je iemand tegenkomt die van een concurrent heeft gekocht maar geen positieve ervaring had, is dat een geweldige kans om binnen te komen en deze persoon jouw te informeren over jouw producten of diensten.

Het is belangrijk om goed onderzoek naar de prospects te doen. Hoe meer u weet, hoe beter u in de toekomst effectieve sociale verkoopstrategieën kunt ontwikkelen. Kennis is hier macht!

Kies het juiste platform en de juiste tools

Elk sociaal netwerk is anders. Om te begrijpen welk platform het meest geschikt is voor uw bedrijf, moet u weten waar uw doelgroep de meeste tijd doorbrengt. En nog belangrijker, waar is de contentbetrokkenheid het hoogst.

Als u bijvoorbeeld een B2B-organisatie bent, wilt u waarschijnlijk profiteren van LinkedIn, het meest effectieve platform voor het genereren van B2B-leads. Facebook daarentegen werkt weer goed voor B2C.  Als het gaat om het kiezen van de juiste tools, hangt het allemaal af van het platform waarop u zich wilt concentreren. Het loont de moeite om te weten waar uw publiek het over heeft. Gebruik trending onderwerpen om uw kansen op betrokkenheid te maximaliseren.

5 principes van effectieve Social Selling 1

Gebruik de menselijke touch

Sociale media zijn ontwikkeld om sociale interactie te vergemakkelijken, maar sla niet te ver door met het automatiseren van die interactie. Het is belangrijk dat uw prospects uw merk identificeren als een ‘echt mens met een gezicht en een naam’ in plaats van een generieke merkpagina. De sleutel is om een ​​beetje persoonlijkheid in uw communicatie te injecteren.

Het gebruik van automatisering voor uw marketing- en klantenservicecampagnes kan praktisch zijn, maar Social Selling moet altijd een menselijke touch bevatten.

Maak van uw merk een waardevolle bron
Een van de beste manieren om vertrouwen en autoriteit bij uw doelgroep op te bouwen, is het delen van inhoud die educatief is, entertaint en inspireert. Hoe meer u in staat bent om waarde te leveren, hoe loyaler je publiek zal zijn als het gaat om de inhoud van je merk.

Hier zijn enkele tips om uw merk te helpen echte waarde te bieden op social media:

  • Deel antwoorden op veel gestelde vragen (prijzen, kortingen en promo’s, bestelproces, leveringsschema, wijze van verzending) nog voordat uw prospects ernaar vragen
  • Bied snelle en eenvoudige handleidingen en video-tutorials die praktisch zijn voor uw prospects
  • Deel inzichtelijke berichten en laat zien waarom die berichten relevant kunnen zijn voor uw doelgroep
  • Bouw gesprekken door een actieve luisteraar te worden en degenen te erkennen die betrokken zijn bij uw merk

Het komt er vaak op neer dat u uw product of dienst niet op een vervelende manier moet pushen. In plaats daarvan moet u de tijd nemen om uzelf als expert in het veld te vestigen door die inhoud te produceren en te delen die uw doelgroep graag consumeert.

Blijf op de hoogte van wat uw leads delen
Social media zijn gemaakt om te delen en mensen zijn niet bang om hun mening te geven. Uw prospects en leads vragen mogelijk om aanbevelingen of bespreken hun pijnpunten op hun sociale media-accounts. Gebruik dit soort informatie altijd om meer te weten te komen over wat ze nodig hebben en willen. Van daaruit kunt u kansen creëren voor uw bedrijf en uw product of service presenteren als een haalbare optie om de pijnpunten van uw potentiële klanten aan te pakken.

Tenslotte
Kortom, social selling gaat over het gebruik van sociale mediakanalen en andere relevante technologieën om u te helpen identificeren wie uw prospects zijn en hoe zij zich gedragen.

Door een goed begrip van wat en wie uw potentiële kopers zijn, kunt u met social selling op een veel persoonlijker niveau met uw beste prospects omgaan dan met de meeste andere kanalen. Wanneer u uw aanpak kunt personaliseren, maximaliseert u uw conversiepercentages en resource-gebruik in een mum van tijd!

Bron: Marketing Insider Group

5 principes van effectieve Social Selling 2