De enorme vooruitgang van de technologie heeft het landschap van de maakindustrie de afgelopen tien jaar drastisch veranderd. Met de toegenomen automatisering en efficiëntie in de productie, evolueerde de industrie door nieuwe technieken, onderzoeken en ontwikkelingen te omarmen en te implementeren. Verrassend genoeg stagneerde het gebruik van marketing in de maakindustrie als aanjager van de sales.

De marketing van industriële bedrijven was lange tijd een kwestie van weinig inspanning voor een fatsoenlijke return on investment (ROI). Maar die tijden zijn voorbij. Traditionele marketingoutbound vs inbound marketing maakindustrie (outbound marketing) werkt niet of nauwelijks meer. Zoals reclame die zich kenmerkt door adverteerders die hard schreeuwen en met tv-reclame en telemarketing inbreken in de activiteiten van hun doelgroep. Of die website met maar 1 pagina die locatie, producten en contactinformatie voor uw verkopers opsomt. Die gaat eenvoudigweg verloren in de eindeloze stapels informatie die elke dag online wordt gepubliceerd.

Een goede website moet bijvoorbeeld leads genereren. Er zijn verschillende tools die u kunt inzetten om de nieuwste trends in marketing effectief in te zetten voor uw organisatie.

Inbound Marketing is momenteel de meest effectieve marketingtechniek, in alle sectoren.

Wat is Inbound Marketing?

Inbound marketing is de strategie om de bestaande kennis en expertise binnen uw bedrijf tot uitdrukking te laten komen als content voor uw website.  Inbound marketing content bestaat o.a. uit blogs, sociale media, white papers, video’s, e-books en webinars. Ze helpen uw doelgroep om de informatie te vinden die zij nodig hebben om een weloverwogen aankoopbeslissing te nemen.
Uw content moet regelmatig worden geüpdatet en moet potentiële kopers helpen tijdens de customer journey naar conversie.

Hier volgen 3 Inbound marketingtrends die uw onderneming zullen helpen om de marketing op hetzelfde niveau te brengen als de rest van uw bedrijf.

Wordt Thought Leader in uw branche

Als thought-leader neemt u het voortouw in innovatie en digitalisering. Door te laten zien dat u actief betrokken bent bij de ontwikkelingen binnen de productie-industrie, bouwt u vertrouwen op bij uw klanten en toekomstige leads. Zij gaan uw bedrijf zien als een betrouwbare bron voor innovaties in  de industrie. Uw website wordt de standaard bron van informatie voor uw branche.
Laat zien dat u kennis heeft van de branche. Hoe?
Door gebruik te maken van blogs, sociale media, case studies, white papers en webinars.

Video zegt meer dan woorden

Het gebruik van video is een uitstekende manier om het beeld van Thought Leader te versterken. Video geeft u de mogelijkheid om de menselijke kant van uw bedrijf te laten zien. Het laat uw klanten en prospects zien hoe de productie en logistiek in zijn werk gaat of welke complexe problemen uw ingenieurs en technici oplossen. Video’s kunnen ook laten zien hoe de industrie verandert en wat uw bedrijf doet om de industrie vooruit te helpen.

Slimme e-mailmarketing

E-mailmarketing is nog steeds een van de sterkste manieren om in contact te komen met potentiële leads en relaties op te bouwen. Daarbij moet uw boodschap uiteraard afgestemd zijn op de behoefte van uw klanten en prospects. Er zijn voldoende goede tools beschikbaar om e-mailmarketing te automatiseren en te personaliseren om uw funnel op een kwalitatieve manier op te bouwen.

Hoe zet je je productiebedrijf in de markt?

Bij het ontwikkelen van een Inbound marketingstrategie is het belangrijk om uw ideale klant in gedachten te houden. Wie is dat? Wat zijn zijn uitdagingen? Richt uw content op deze klant en houd inbound marketing trenica marketing maakindustrierekening met hun tijd. Zorg ervoor dat uw content kort, to the point en vooral nuttig is.
Hoe? Op de volgende 3 manieren..

  1. Bouw Thought Leadership op met een Blog

Zet uw bedrijf op de kaart als thought leader in de productie-industrie met een bedrijfsblog. U hoeft de blog niet persoonlijk te schrijven. Als u een marketingteam heeft, is er vast al iemand met kennis van de branche, die ook nog eens een goede blog kan schrijven. Als u geen team hebt, kunt u de inhoud van een blog ook uitbesteden aan een professioneel Inbound-marketingbureau, zoals Trenica, www.trenica.nl
Met dit bureau krijgt u 6 professionals: schrijvers, redacteurs, marketingexperts, ontwerpers, webontwikkelaars en SEO-experts, voor de prijs van één persoon!

Een blog zou elke week 4-6 nieuwe berichten moeten bevatten, wat in principe een fulltimebaan is. Outsourcing is dan wellicht een betaalbare optie.

  1. Videomarketing gebruiken

Maak boeiende videocontent die uw doelgroep helpt bij het leren kennen van uw producten,  diensten en klanten. Maak bijvoorbeeld rondleidingen door uw bedrijf, uw ontwerp-, test- en productieprocessen, tips en trucs voor uw producten en demo’s.
Interview de mensen in uw organisatie om hen laten delen wat ze leuk vinden aan hun werk en waarom ze graag voor uw bedrijf werken. Video’s hoeven niet per sé professioneel te zijn.
Korte, eenvoudige filmpjes die helpen bij het beantwoorden van vragen en die de passie van uw bedrijf voor de industrie laten zien, voldoen vaak. Maak bijvoorbeeld eens een klantcase in de vorm van een mini documentaire. En eigenlijk is er altijd wel iemand in uw bedrijf die goede foto’s kan maken.

  1. Implementeer een CRM

Een CRM-systeem helpt u op een aantal vlakken. Niet alleen is het een database voor uw sales organisatie. Het helpt je om klanten en prospects in kaart te brengen, laat zien hoe uw salesfunnel eruitziet en ondersteunt marketingcampagnes. Daarnaast zorgt het voor veel rust en structuur in uw bedrijf.
Uiteindelijk is en blijft het meest belangrijke in uw marketing dat het verhaal van uw organisatie op een authentieke en heldere manier verteld wordt.

trenica marketing maakindustrie